Crosshelm

Een crosshelm is het belangrijkste onderdeel van de beschermende crosskleding. Bij V1mx vind je een groot aanbod crosshelmen van top merken. Bekijk hieronder het huidige aanbod.

per pagina
Bell Moto-10 Sliced Crosshelm - Blauw / Fluo Geel
€ 949.95 € 1,049.95 -€ 100.00
Toont 1 - 60 van de 468 items

Top Merken

Door hoge kwaliteit helmen aan te bieden van bekende merken zoals Bell, AlpinestarsJust1 en 6D wil V1mx ervoor zorgen dat elke rijder zo veilig en comfortabel mogelijk kan rijden. De crosshelmen van deze merken zijn uitvoerig getest door professionele rijders. Door het optimaliseren van de vorm en ventilatie geven de nieuwste crosshelmen betere koeleigenschappen. Ook de buitenschaal en het dempingsysteem van crosshelmen zijn in de laatste jaren verder geïnnoveerd om de rijder maximale bescherming te bieden.

Technische eigenschappen

De prijs van een crosshelm varieert tussen €80 en €800. Het grote verschil in prijs komt door grote variatie technologieën van de buitenschaal, dempingsysteem en ventilatie. Wat deze verschillen zijn en waar je op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe crosshelm wordt hieronder toegelicht.

Materiaal buitenschaal

Carbon Crosshelmen zijn de meest geavanceerde en duurste op de markt. Carbon, wat in het Nederlands koolstofvezels wordt genoemd, is een zeer sterk en licht materiaal en dat heeft voordelen voor bescherming en comfort. Het carbon biedt een sterke basis die krachten goed kan verdelen en daarmee de rijder beschermt. Glasvezel crosshelmen zijn goedkoper dan de carbon uitvoeringen. Dit materiaal is zeer goed in het absorberen van impacts. Het is niet zo sterk als Carbon maar maakt het goed door de hoge mate van flexibiliteit. Polycarbonaat helmen zijn over het algemeen de meest goedkope crosshelmen en geschikt voor beginnende rijders. Wij raden aan om helmen van Polycarbonaat minstens om de 3 jaar te vervangen. Door weersomstandigheden en Uv-straling kan de schaal sterkte verliezen.

Dempingsysteem

Alle helmen zijn ontworpen om impacts die haaks op de schaal komen te dempen. Een nieuwe innovatie in de offroad wereld is het dempen van rotaties bij een impact. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat bij een schuine impact de hersenen onder hoge spanning kunnen komen te staan. Om te voorkomen dat de hersen gaan roteren wordt de rotatie bij sommige crosshelmen opgevangen met een rotatiedempingsysteem. De meest bekende variant is MIPS. Dit systeem wordt gebruikt in verschillende crosshelmen zoals de Bell MX-9 en Moto-9 en de Alpinestars S-M10. Daarnaast zijn er ook fabrikanten die zelf een dempingsysteem hebben ontwikkeld, zoals Bell heeft gedaan bij de Bell Moto-9 Flex.

Comfort

Door het gebruik van nieuwe materialen en technieken komen er steeds lichtere helmen op de markt. Het gewicht van de crosshelm heeft invloed op het comfort en bescherming van de rijder. Een lichtere helm zorgt voor betere prestaties tijdens het motorcrossen en bevorderd ook de veiligheid door een lagere impact tijdens een valpartij. Het is echter niet zo dat een laag gewicht altijd betere bescherming biedt, dit is van meer factoren afhankelijk zoals het dempingsysteem, afmetingen en opbouw. Naast het gewicht is ook de ventilatie van een crosshelm belangrijk om tot het uiterste te gaan tijdens een race of training. Door een goed ventilatiesysteem blijf je koel en voorkom je oververhitting. Tot slot wordt het comfort verbeterd door de materialen die in de binnenvoering zijn aangebracht. Vocht afvoerende stof helpt bij het afvoeren van zweet en zachte padding zorgt voor een gelijkmatige pasvorm zonder drukpunten. 

Crosshelm maat

Het is belangrijk dat de crosshelm goed om je hoofd past, zodat deze optimale bescherming kan bieden. Je kunt je helmmaat makkelijk bepalen door met een meetlint de omtrek van je hoofd te meten. Gebruik hiervoor een zacht meetlint en meet vervolgens de grootste diameter rond je hoofd. Start ongeveer 2cm boven je wenkbrauwen. Hou het meetlint boven je oren rond te achterkant van je hoofd op het grootste punt. V1mx heeft bij elke helm een maattabel bij het product staan, zodat je eenvoudig de juiste maat kan selecteren. Zodra je de crosshelm geleverd hebt gekregen moet je bepalen of je de juiste maat crosshelm hebt. Je kunt hiervoor het onderstaande stappenlijstje volgen.

  • Doe de helm om je hoofd en bevestig de kin sluiting
  • De kin sluiting moet je niet belemmeren tijdens het praten, slikken en openen van de mond.
  • Voel of de binnenvoering goed aansluit rond je hoofd. De helm moet overal in contact staan met je hoofd, ook bij de wangkussens.
  • Controleer dat je geen vinger meer tussen de binnenvoeren en je hoofd krijgt.
  • Controleer of de helm rond je hoofd kan bewegen. Bevestig hiervoor de kinband en probeer de helm omhoog en omlaag te bewegen en vervolgens te roteren. De crosshelm mag niet los raken van je hoofd en er mag niet te veel bewegingsvrijheid zijn.

KNMV Goedgekeurde helmen

Bij wedstrijden van de KNMV is het verplicht om een goedgekeurde helm te dragen. Hoe bepaal je of je crosshelm is goedgekeurd door de KNMV? KNMV stelt verschillende eisen aan een crosshelm. De belangrijkste is dat het een ECE-goedkeuringslabel of een door de FIM erkend goedkeuringslabel moet hebben. Een andere eis is dat het retentiesysteem moet bestaan uit een kinband of dubbel D-systeem. Een volledige goedgekeurde helmenlijst en alle eisen en regels kun je vinden op de website van de KNMV.

Beschadiging Crosshelm

Bij een beschadiging aan je crosshelm of na een valpartij is het belangrijk om te controleren of deze nog geschikt is om te dragen. De beschermende werking van het dempingsysteem kan zijn verslechterd. Bij het deelnemen aan wedstrijden kan je helm ook worden afgekeurd, dit kan al bij schade aan de lak. Het is dus belangrijk om de conditie van je crosshelm te inspecteren.

Crossbril of vizier

Helmen welke zijn ontworpen voor de motorcross hebben een opening bij de ogen van de rijder. Hierin kun je de dan een crossbril plaatsen om je ogen en gezicht te beschermen. Een alternatief voor enduro en adventure rijders is een crosshelm met vizier. Deze zijn uitgerust met een groot kunststof plaat die over de volledige opening van de helm gaat. Het voordeel is dat ze veel gestroomlijnder zijn waardoor ze comfortabeler zitten bij hoge snelheden. Een nadeel van een crosshelm met vizier is dat je minder ventilatie hebt. Daarnaast heb je bij een crossbril de mogelijkheid om tear-offs en roll-offs te gebruiken om modder van je gezichtsveld te verwijderen, bij een vizier is dit niet mogelijk.

Crosshelm Kopen

Heb jij nog een vraag over de aanschaf van een nieuwe crosshelm? Neem gerust contact op met V1mx, wij helpen je graag met het uitkiezen van de juiste motorcross uitrusting. Door ons grote aanbod is er altijd een crosshelm te vinden die past bij je rijstijl en budget. De motorcross helmen zijn in diverse uitvoeringen en kleurencombinaties beschikbaar zoals: zwarte crosshelmen of oranje crosshelmen. Ook bieden wij een groot aantal crossbrillen zodat jij altijd een combinatie kan vinden die bij jouw crosskleding past.