Crossmotor Ketting en Tandwielen

V1mx heeft een uitgebreid assortiment kettingen en tandwielen voor enduro en crossmotoren. Wij bieden kettingen en tandwielen aan van bekende merken zoals: D.I.D, S-teel, Afam, JT sprockets, Mino en PBR. Deze merken zijn gespecialiseerd in het produceren van hoge kwaliteit overbrengingsonderdelen voor crossmotoren. Hierbij is het belangrijk dat het gewicht en weerstand wordt geminimaliseerd, terwijl de onderdelen zo duurzaam mogelijk zijn.

Tandwielen

Het veranderen van de tandwielverhouding is een eenvoudige manier om je motor af te stellen. Voor snellere ac...

Crossmotor Ketting en Tandwielen

V1mx heeft een uitgebreid assortiment kettingen en tandwielen voor enduro en crossmotoren. Wij bieden kettingen en tandwielen aan van bekende merken zoals: D.I.D, S-teel, Afam, JT sprockets, Mino en PBR. Deze merken zijn gespecialiseerd in het produceren van hoge kwaliteit overbrengingsonderdelen voor crossmotoren. Hierbij is het belangrijk dat het gewicht en weerstand wordt geminimaliseerd, terwijl de onderdelen zo duurzaam mogelijk zijn.

Tandwielen

Het veranderen van de tandwielverhouding is een eenvoudige manier om je motor af te stellen. Voor snellere acceleratie kun je een kleiner voortandwiel kopen, of een groter achtertandwiel. Voor hogere topsnelheden kun je een grotere voortandwiel aanschaffen, of een kleiner achtertandwiel.

Daarnaast is het bij tandwielen vooral kiezen tussen de duurzaamheid, prijs en gewicht. Hieronder staan de eigenschappen van de verschillende achter tandwielen uitgelegd.

Aluminium tandwielen. Aluminium tandwielen zijnminder duurzaam dan stalen tandwielen maar wel zeer licht. Aluminium kan worden geanodiseerd en daarom zijn de tandwielen vaker in gekleurde uitvoeringen beschikbaar.

Stalen tandwielen. De stalen achter tandwielen zijn zeer duurzaam, maar zwaarder dan aluminium versies. De stalen versie is vaak alleen beschikbaar in zwart of grijze kleur.

Dual tandwielen. De laatste keuze is de Dual Tandwielen. Deze hebben een binnenste ring van aluminium om gewicht te besparen. Daaromheen zit een stalen ring met de tanden. Deze combinatie geeft het beste van beide soorten: de gewichtsbesparing van de aluminium tandwielen met de duurzaamheid van de stalen tandwielen. Het maken van deze tandwielen is wel een stuk complexer waardoor de prijs hoger ligt.

Kettingen

Er zijn verschillende kettingen beschikbaar voor de cilinderinhoud van de motoren.

420 ketting, geschikt voor crossmotoren t/m 100cc 2 takt en 150cc 4takt

428 ketting, geschikt voor crossmotoren t/m 100cc 2 takt en 150cc 4takt

520 ketting, geschikt voor crossmotoren met meer dan 125cc.

Het verschil tussen deze kettingen is dat de 428 dikker zijn uitgevoerd dan de 420 kettingen . let op, bij het uitzoeken van de overbrengingsonderdelen moet rekening worden gehouden dat er speciale tandwielen zijn voor 420 en 428 kettingen. Bij alle kettingen en tandwielen staat weergegeven waarvoor het geschikt is.

Met een ketting wil je minimale weerstand hebben zodat maximale power van de motor direct naar het achterwiel gaat. Maar aan de andere kant wil je natuurlijk ook dat je ketting niet snel slijt en moet worden vervangen. Hiermee komen we op de drie verschillende soorten kettingen die beschikbaar zijn: Non O-ring,  O-ring en X-ring. De X-ring kettingen hebben een dubbele afdichting om vuil buiten te houden en smeermiddel in de kettingen binnen te houden. Dit zorgt voor minder slijtage zodat je er langer mee kan doorrijden. De O-ring kettingen hebben een enkele afsluiting, dit betekend dat ze sneller slijten dan een X-ring kettingen. De Non O-ring kettingen hebben geen afsluiting, dit betekend dat ze snel slijten. Het voordeel van Non O-ring kettingen is dat het minder weerstand heeft dan zowel O-ring als X-ring kettingen, hierdoor zal er dus meer power naar het achterwiel gaan. De Non O-ring is dan ook de keuze voor alle rijders die competitie rijden. Daarnaast zijn de Non O-ring een goede keuze voor motoren met kleinere cilinderinhoud, zoals een 125cc 2takt. Dit om te voorkomen dat er een te groot deel van de power verloren gaat. De X-ring ketting is de beste keuze voor rijders die lang door willen rijden voordat het vervangen moet worden en beschikken over een enduro of crossmotor met grote cilinderinhoud.

Onderhoud

Regelmatig controleren van de conditie van je ketting en tandwielen is belangrijk. Het laatste wat je wilt is dat je ketting breekt wanneer je net vol gas gaat. Bij het controleren van je tandwielen is het belangrijk om op de volgende slijtage indicaties te letten, en te vervangen als het voorkomt:

  •          Afgesleten tanden
  •          Tanden staan schuin
  •          Afgekapte delen op de tanden of basis van het tandwiel

Bij de kettingen moet op de volgende indicaties worden gelet:

  •          Makkelijk heen en weer kunnen bewegen (in de lengte richting waar normaal geen of nauwelijks beweging mogelijk is.)
  •          De links zijn plat gesleten.
  •          De ketting draait niet meer soepel
  •          De ketting is verroest of gecorrodeerd.

Wij raden aan om de kettingen en tandwielen tegelijk te vervangen, zo voorkom je dat de onderdelen extra snel slijten. 

Toon Meer Toon Minder
per pagina
D.I.D 520ERT2 Goud Ketting 118L
€ 59.99 € 85.95 -30.2%
DID 520 VT2 Ketting X-ring 120 schakels
€ 84.95 € 124.95 -€ 40.00
D.I.D ketting 428NZ 134L
€ 51.96 € 64.95 -20%
Toont 1 - 60 van de 516 items